tag:blogger.com,1999:blog-4321841308177839659.post6874422409373878660..comments2011-12-08T03:32:00.197-08:00Comments on Nina sin skoleleder blogg: Digital kompetanse blant lærere - digitale skiller....Nina Ellingseter Aandalhttp://www.blogger.com/profile/15268196931480815421noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-4321841308177839659.post-82531821031529264902011-11-24T11:03:04.032-08:002011-11-24T11:03:04.032-08:00Jeg har også tro på å dyrke spydspissene. Smådrypp...Jeg har også tro på å dyrke spydspissene. Smådrypp bør være ukentlig på fellesstid. Lærere er generelt opptatt av elevenes læring, derfor må mange av smådryppene være rettet mot elevens læring. Mye av IKT fokuset i vår kommune har vært av det administrative slaget - faktsik alt for mye!Bjørn`shttps://www.blogger.com/profile/17255349239104843997noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4321841308177839659.post-45560354932863738162011-11-21T22:17:45.860-08:002011-11-21T22:17:45.860-08:00Viktig å ta godt vare på ressurspersonene på skole...Viktig å ta godt vare på ressurspersonene på skolen, de som flyr først i flokken på grunn av interesse og engasjement. Dyrk dem, slik at de blir i stand til å bistå kolleger når de trenger det, der de trenger det. Og så må vi ha mage til å leve med forskjellighet blant lærer og elever, bare den ikke sprenger grensene for det vi kan akseptere.KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4321841308177839659.post-8783964341575797832011-11-21T14:53:53.896-08:002011-11-21T14:53:53.896-08:00Jeg har stor tro på kursing og workshop i den bund...Jeg har stor tro på kursing og workshop i den bundne tiden (møter/fellestid), med flinke IKT-ansvarlige og lærere tilstede. Og ved å sette klare kortsiktige mål for hva en skal kunne til enhver tid, stilles det krav og en får alle med seg! Men det er nå en gang slik at noen har lett for å lære IKT og noen ikke fult så lett, sånn er det vel på alle felt. Det er her bruk av den ubundne tiden kommer inn mener jeg! Kravene til den enkelte er der, med mål og det er lagt tilrette for å kunne mestre dem, men tiden hver enkelt trenger for å nå dit er forskjellig!Monica K. Håneshttps://www.blogger.com/profile/08163506175025385717noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4321841308177839659.post-72564476216803523372011-11-19T13:36:38.660-08:002011-11-19T13:36:38.660-08:00IKT-utprøving må nok inn på planer for møtetid, ja...IKT-utprøving må nok inn på planer for møtetid, ja. Bare på denne måten kan en sikre seg at alle lærere tar del i utviklingsarbeidet. Prøving og feiling på egenhånd bør nok være en del av den ubundne tidsbruken - men den har vi som skoleledere mindre styring på, og ikke alle vil prioritere å bruke denne tiden til dette. De trenger en plattform i form av forpliktende samarbeid/opplæring i bunn. Forhåpentligvis tar de med seg grunnlaget for utprøving når de forbereder neste undervisningsøkt :)TorkildSLhttps://www.blogger.com/profile/14330729908335668619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4321841308177839659.post-10759170622446032552011-11-19T10:53:35.033-08:002011-11-19T10:53:35.033-08:00Høres bra ut i teorien, men uansett hvor mye tid e...Høres bra ut i teorien, men uansett hvor mye tid en setter av og hvor mange forpliktende planer og målrettede ressurser, vil det alltid være noen som er mer ivrig enn andre. De jobber i tillegg med prøving og feiling hjemme på egenhånd. Men det burde kanskje alle gjøre. Husk at alle i undervisningsstillinger har ubunden tid, på vår skole utgjør det ca. 10 timer pr uke. Jammen en god del tid til å prøve og feile på dataen. Kastet ut en brannfakkel nå kanskje!<br /><br />Som Nina sier vil det nok utjamne de digitale skillene mellom klasserommene på en skole hvis en organiserer implementering på en strategisk måte med målrettede ressurser og forpliktende planer!Hilde Mhttps://www.blogger.com/profile/13565000157145856331noreply@blogger.com