onsdag 30. november 2011

TOG refleksjoner

Bakteppe for mitt valg av problemstilling er utviklingarbeidet som foregår ved vår skole akkurat nå!

Vi har som mål å øke lærernes kompetanse i leseopplæringen, og derigjennom sørge for at elevene våre blir gode lesere.

Som en hjelp i dette arbeidet er vi med på en kommunal satsing - SOL.

SOL står for systematisk observasjon av lesing. Dette er et verktøy vi etterhvert ønsker at lærerne skal ta ibruk for å kartlegge hvor elevene er i sin leseutvikling. Den informasjon kartleggingen gir skal føre til ulike tiltak, tilpasninger og gode undervisningsopplegg innenfor lesing.

Vi har i høst vært gjennom en innføringsfase der teori rundt leseutvikling, drøftinger rundt lesestoff og tiltak har vært tema i fellestid. Akkurat nå er arbeidet inne i en "prøve ut" fase.

Som leder og ressursperson på dette prosjektet ved vår skole har jeg etter denne samlingen stilt meg spm om vi er en "lærende organsisasjon" i dette arbeidet. Dette har jeg lyst til å se nærmere på.

Samtidig er vi nå i en fase der arbeidet må drives framover. Hva gjør vi da? Aksjonslæring kan kanskje være en støtte her?


PROBLEMSTILLINGEN min vil derfor lyde omtrent slik?

Er Åndalsnes barneskole en "lærende organsisasjon" i vårt arbeid med SOL?


So long - tog er fantastisk! Selv om det sitter en kar å spiser brødskiva si rett ved tastaturet mitt her.....termos har han også!

Og du Hilde - jeg bestiller en tur på SKJORTÅ til vinteren. Der skulle jeg ha vært!

2 kommentarer:

  1. Den er grei, vi tar en lesedag!! Men vi må nok ha flere turer, mange fine fjell vettu.

    Skal kommentere problemstillingen din senere, må tenke litt først!

    SvarSlett
  2. Hei Nina, og takk for sist!
    Tror jeg henger meg på den skituren dere har planer om :) Vi kaller det studietur med faglige refleksjoner på høyt plan (1711 m.o.h)!

    Har sett litt på problemstillingen din. Et spennende prosjekt dere er i gang med, og som kan brukes i moduloppgaven. Når jeg ser på selve problemstillingen din, føler jeg at den kan være noe vid. Tenker at det blir veldig mye å se på om du skal komme frem til at skolen er en lærende organisasjon eller ikke, siden det ligger veldig mye i dette begrepet. Kanskje du bare trenger å konkretisere mer hva du vil se på, hva dere vil prøve å oppnå med innføringen av prosjektet SOL (er det å bli en lærende organisasjon målet med prosjektet?)?
    Men, NB! jeg er ikke noe fasit, bare lufter noen tanker jeg har!
    Lykke til med skrivingen!!!

    SvarSlett