søndag 18. september 2011

IKT inn i leseopplæringen

Lesing er et stort satsingsområde ved skolen vår dette året. Ved å bruke mye fellestid på innføring av kartleggingsverktøyet SOL (systematisk observasjon av lesing) skal vi bli flinkere til å vite hvor elevene er i sin leseutvikling, gi dem tilpasset lesestoff, øke kompetansen blandt lærerne og kunne gi bedre tilbakemeldinger direkte til eleven og til foreldrene.

SOL resultatene skal etterhvert registreres digitalt gjennom VOKAL (Vurdering Og Kartlegging av Læring) 

Den tradisjonelle leseopplæringen i barneskolen foregår i leseboka, i småbøkene, på stensilene vi lager eller i bøkene de låner på biblioteket.

Hvert klasserom på vår skole er utstyrt med to PCèr, vi har to datarom, to smartboarder og flere mobile prosjektorer. Det ser også ut til at alle elever har tilgang på PC hjemme. Alle lærere har sin egen PC. Dvs at tilgangen på digitalt utstyr ligger sånn ca. på gjennomsnittet for skolene her til lands kan jeg tenke meg.

"Digitalt kompetente skoler formes i spenningsfeltet mellom tradisjon og fornyelse. Slike skolemiljøer reflekterer over etablerte praksiser, har en forståelse av utvikling og etablerer rom for endring og fornyelse der teknologibruken kan passe inn". ( Erstad, 2011, s. 61)

Erstad beskriver "Skolen med nye handlingsrom", en skole som ser muligheter i å ta ibruk i digitale medier for å utvikle skolens pedagogiske arbeid.

Kunne leseopplæringen ved skolen blitt mer variert og motiverende ved at flere lærere brukte Pcèn i sitt arbeid med å utvikle gode lesere? Og hvordan får vi dette evt til i praksis?
Nettressurser
Internett
Pedagoiske program
Tekstbehandling
Smartboard
Verktøyene ligger jo der, men hvordan får vi lærerne til å tro at de gir læring - til å ta de i bruk - til å jobbe systematisk?

5 kommentarer:

  1. Har brukt kvelden på å sjekke ut Mindmeister, arti arti! Absolutt et verktøy å ta i bruk helt fra første trinn av. Her kan en sette til bilder bare med noen tastetrykk...Absolutt noe digitalt til leseopplæringen. Kan lærerne la seg inspirere av dette da??

    SvarSlett
  2. Klart det er lurt å koble IKT-satsing til leseopplæring, både fordi mange leser mye på nettet og fordi dette er en helt ny måte å lese på, - eller er det det? Kan vi si noe slikt som at den digitale hyperteksten blir til - for oss - etter vhert som vi leser? Fordi vi tar så mange valg under veis, og hele tida kunne valgt annerledes?

    SvarSlett
  3. Tror jeg må henge ved den "myke starten" og kanskje presentere en artikkel jeg kom over på Lesesenteret sine sider. "Lesing og læring med internett", av Leif Måsvær.

    http://lesesenteret.uis.no/getfile.php/Lesesenteret/Fagbok%20i%20bruk_Lesing%20paa%20internett_24_29.pdf

    Mange gode tips her en kan starte med og drøfte på et teammøte!

    SvarSlett
  4. Jeg har god tro på de gode eksemplene i utviklingsarbeid, også innen IKT. Nå er ikke jeg spesialist på lesopplæring, men jeg kjenner i alle fall til at det er et felt med sterk utvikling innen IKT. PageTurner (www.pageturner.no) er et eksempel på et IKT-verktøy som bruker fordelene et interaktivt medium har på en spennende måte for å øke lesehastigheten. Det kan være noe for mellomtrinnet og oppover, tror jeg. Ellers er det mange spennende muligheter tilknyttet interaktive tavler. Jeg tror det kan være fornuftig å bruke tid på kvalitetssikring for en presenterer nye ting for lærerne - la for eksempel noen ivrige få teste det først!

    SvarSlett
  5. Takk for tips. De gode eksemplene i utviklingsarbeid er jeg helt enig i. Sjekka litt PageTurner, forstår nettsida slik at en må abbonere personlig, om det ikke kan trikses til på noen måte. Dette må jeg se nærmere på. Ellers er jeg enig i at det finnes masse digitalt på området. Jeg skal jobbe videre med å teste ut nye ting, både jeg som leder og de ivrige!

    SvarSlett