Rektor ser at vi trenger flere interaktive tavler f.eks, og har aktivt engasjert seg for å få dette til.
Positive tilbakemeldinger fra lærere som har hatt tilgang til den ene vi har på mellomtrinnet kan gi resultater. Så får vi se hvordan det går.
Jeg har fått gode tilbakemeldinger fra min "alliert" på småskolen om MindMaster. Men hun trenger en lørdag som hun sier til å sette seg inn i verktøyet, og en fast prosjektor på sitt klasserom.
Så litt pensum
Utviklingsorientering og digitale kompetente skoler:
Samspill mellom flere viktige faktorer trengs for å få dette til.
- Tydelig ledelse og strategi
- Velfungerende infrastruktur..
- Fleksible arbeismåter og fysiske rammer
- Digitale læringsressurser.
- Utviklingsorientert skolekultur
- Vurderingssystemet.
- Intergrert pedagogisk bruk.
- Eksternt samarbeid.
"En motkraft mot endringsarbeidet i skolen er den tidsklemma mange lærere rapporterer at de står i. Det handler om en meget hektisk hverdag i skolen med planlegging, gjennomføring og oppfølging av undervisningsforløp. Dermed blir det vanskelig for lærer å få tid til å skape grunnlag for endring og omstilling." (Erstad 2011, s 56)
Videre sier Erstad at det er her skoleledelsen må komme inn å skape "drivkraft" og "legge til rette" for endrings og utviklingsarbeid med bruk av digitale medier og teknologier.
Hos noen kan en interaktiv tavle på eget klasserom være en "drivkraft", for noen kan tid til å utforske sin egen PC og foreslåtte verktøy være "drivkraft" og for noen kan det være det uformelle småsnakket være "drivkraft".....kanskje blogglesing også?
Som ledere må vi ta hensyn til den varierende kompetansen og interessen innenfor fagområdet, så en tilpasset tilnærming er nok nødvendig om vi skal få til endring.
Jeg ser for meg at den uformelle IKTsmåpraten skal få blomstre en stund til.......Da får jeg jo litt å blogge om også....
Det ligger an til en flott lørdag i følge yr.no :-)
SEr fram til å høre mer om småpraten på personalrommet. Hva var det som gjorde at den begynte å bre seg? Og hva handler den om? Og hva gjør dere med den?
SvarSlettVi hadde vært på samling med deg vettu! Så leser vi jo litt pensum. Da blir hodet fullt av spmstillinger rundt IKT ved egen skole. Mange lar seg engasjere i debatter på lærerrommet, her har jeg lært mye faktisk. Så da er det lurt å holde praten varm på det som opptar en og som kan komme skolen til gode.
SvarSlettEn prat i en kaffepause m rektor tilstede inneholdt bla behov for og innkjøp av interaktive tavler/faste prosjektorer i flere klasserom. Det kan se ut til å gi resultater allerede denne høsten.
Så forteller jeg hvordan jeg bruker nettet og den interaktive tavla i musikkundervisningen f.eks. Kanskje noen blir inspirert??
Jeg tenker også å få oversikt over de gode eksemplene i leseopplæringen som vi allerede har, og gjennom vårt satsingsområde lure inn noe mer digitalt!