Jeg er meget spent på hva som skjer på 1.trinn utover. Hva vi kan forvente, og hva i må legge til rette for? Målet er klart: "Tavlene skal bli et funksjonelt verktøy i bokstavinnlæringen på 1.trinn"
Ønske om å få tilgang på smartboardtavlene har eksistert noen år på 1.trinn. Men hvordan blir det nå når de kommer, og vi stiller krav til bruk?
Vi har noen utfordringer når det gjelder kompetanseutvikling:
- http://www.smartskole.no/ - her finnes mange tips - og en brukerveiledning til notebook! Her kan vi satse på at lærerne søker kunnskap, og er aktive i sin egen læringsprosess. Men kan vi stole på det?
- Eksterne kurs?
- Interne kurs....er det egentlig noen her som er flinke på disse tavlene?
- Skal alle være med på "kursing"? Eller bare de som har tilgang på tavlene pr idag?
- Holder det at de andre lærerne får "delt" de gode eksemplene i første omgang?
Leser i Erstad kap 6 fra to skoleledere om grunnskole..også kjente strofer fra vår skole
Nå må en ta det litt med ro, stoppe opp litt....
Dette kommer oppå alt det andre....
Det er mye enklere bare "å skrive" det....
Vi er så forskjellige på hva vi blir nysgjerrige på. Jeg håper smarboardene vekker nysgjerrihet! Jeg kopierer iallefall ut den brukerveiledningen til notebook - så får vi se!
Finner du noen gode svar her må du gjerne dele dem! Vi flytter snart inn i et nytt skolebygg der Smartboarder kommer til å pryde alle klasserom. Vi kan ikke få en situasjon der dette utmerkede vertkøyet ikke blir brukt. Vi har i utgangspunktet tenkt en modell der en liten gruppe får ekstern opplæring og kursing, og at denne gruppa sprer dette videre internt på skolen. En lærer er frikjøpt i noen prosent for å drive intern opplæring, og avdelingslederne blir ansvarliggjort i forhold til dette. Vil dette lykkes, tro?
SvarSlettDere trenger sannsynligvis "superbrukere" som kan hjelpe andre lærere, eksterne kurs for å skolere "superbrukerne" og interne kurs for de som skal ta teknologien i bruk. Å kurse folk som ikke har tilgang til teknologien gir ofte liten effekt. men de kan jo få tilgang på de gode eksemplene, slik at dere vekker apetitten deres. Har god tro på den framgangsmåten som Torkild skisserer.
SvarSlettJa, vi håper på det. Jeg tenker også at hvor godt vi lykkes delvis er avhengig av at vi plukker ut de rette personene til å drive opplæring - folk med den rette kompetansen og den rette posisjonen i lærergruppa - slik at de andre er mottakelige...
SvarSlett