tirsdag 15. november 2011

Tanker etter et par mnd med IKT fokus....er vi kommet lenger i implementeringen??

Sist samling ga meg rikelig med energi til å fokusere på IKT på vår skole. Dette trengte jeg og dette trengte skolen. Jeg synes virkelig vi har kommet noen skritt videre.
Vi har kjøpt mer utstyr.....
Vi har tatt ibruk de digitale tavlene vi har..
Mange har utvidet bruken av LMS....
Vi har pratet mye IKT
Jeg har sendt mine tanker oppover i systemet, fått respons og lovnad om drøftinger i skolelederforumet.
Rektor er med på IKT praten.....
Jeg har lært meg mye nytt på LMS som jeg kan dele med andre..

Nå gjelder det bare å holde alt dette varmt....slik at implementeringen fortsetter.....

Det hører med til historien at noen blir "trøtte" av dette IKT maset. Utsagn som; Jeg er lei dette maset, Jeg føler at jeg ikke passer inn lenger, Jeg tror ikke jeg duger som lærer lenger, Kan vi ikke bare få være i fred og slippe alt dette her......

Likevel ser jeg at lærerne prøver, lærerne hjelper hverandre og at ledelsen kan være en støtte for de som ser litt svart på tingene i starten. Ros, oppmuntring, god support og det å bli sett i IKT arbeidet ser ut til å fungere. Vi får prøve å fortsette med det...

2 kommentarer:

  1. Bra arbeid Nina! Her har du gjort en kjempejobb! Disse utsagnene kjenner jeg igjen, tror vi må sette de på kontoen for at noen er usikre og er litt utenfor sin egen komfortsone. Viktig at vi som ledere roser, backer opp, legger til rette og gir de kunnskap om IKT. Se bare hvordan vi har utviklet oss iløpet av 7.5 studiepoeng!

    SvarSlett
  2. Jeg blir så glad når jeg leser slike innlegg, Nina! Det er jo dette som er den EGENTLIGE syretesten på det vi holder på med. Det hjelper lite hvor mange artikler vi leser hvis det ikke skjer noe på skolene.

    Og så gjelder det å støtte de som blir litt leie. De fleste trenger forsikringer om at teknologien ikke skal erstatte alt de har gjort tidligere, men den gir oss muligheter til å videreutvikle undervisning som allerede er god.

    SvarSlett